Młodzi w Centrum Lab
Młodzi w Centrum Lab (Youth Research Center) to ośrodek naukowy wyodrębniony w ramach Uniwersytetu SWPS i prowadzący interdyscyplinarne badania w obszarze studiów nad młodymi. Centrum nie tylko zrzesza naukowczynie i naukowców na różnych etapach karier, ale też aktywnie współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie aktywizacji młodych ludzi.
Dołącz do nas na FB
O Centrum
Młodzi w Centrum Lab jest jednym z centrów naukowo-badawczych na Uniwersytecie SWPS. Działamy przede wszystkim w obszarze nauk społecznych, w bliskiej współpracy dydaktycznej z Wydziałem Nauk Społecznych oraz Instytutem Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS.
Badania
Głównym obszarem działalności ośrodka Młodzi w Centrum Lab jest prowadzenie badań pozwalających na poznanie doświadczeń i ścieżek życiowych młodych ludzi. Koncentrujemy się na badaniach młodzieży i młodych dorosłych w różnych grupach wiekowych i w odmiennych sytuacjach. Śledzimy dynamikę biografii kobiet i mężczyzn w zmieniającym się świecie. Interesują nas doświadczenia młodych ludzi w obszarach kluczowych dla tak zwanego procesu “wchodzenia w dorosłość”, to jest w edukacji, na rynku pracy, w zakresie życia rodzinnego i intymności, jak i rodzicielstwa. Przyglądamy się również emocjom, wewnętrznym rozterkom i subiektywnemu rozumieniu przez osoby młode “stawania się dorosłym/ dorosłą”. Centrum bada nie tylko mobilność społeczną w międzypokoleniowej transmisji wartości, aspiracji i norm, ale też mobilność przestrzenną oraz wpływ migracji międzynarodowych na stawanie się dorosłym. Badamy doświadczenia młodych w ujęciu temporalnym i porównawczym, zestawiając doświadczenia kobiet i mężczyzn, migrantów i nie-migrantów, jak i w odniesieniu do innych faz życia (np. dzieciństwa) i różnic międzypokoleniowych.
Popularyzacja i aktywizacja
Prowadzenie badań empirycznych to główny, ale nie jedyny obszar działalności Centrum. Wyniki badań i analiz wykorzystujemy w działalności popularyzatorskiej i aktywizacyjnej, mającej na celu tworzenie programów działań i aktywnej polityki adresowanej do młodych (evidence-based youth policy). Celem Młodzi w Centrum Lab jest nie tylko oddanie głosu młodym ludziom jako uczestniczkom i uczestnikom badań społecznych, ale również wprowadzanie ustaleń naukowych do świata młodych ludzi, tak aby pomagać im i ich edukatorom w procesie poznania i rozumienia otaczającego ich świata. Dodatkowym celem Centrum jest nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy z instytucjami, mediami, organizacjami pozarządowymi i think-tankami.
Dydaktyka
Członkowie Zespołu Młodych w Centrum Lab prowadzą zajęcia ze studentkami i studentami, między innymi na licencjacie z Życia Publicznego, jak i na studiach: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Psychologia, Zarządzanie, Wzornictwo (School of Form), Kulturoznawstwo.
Studia nad młodymi
tematyka badawcza
Parasolowa subdyscyplina studiów nad młodymi pozwala na koncentrację na konkretnej grupie wiekowej w ujęciu interdyscyplinarnym i porównawczym.
Nasz
zespół
Kierowniczka Centrum
Socjolożka. Kierowniczka ośrodka badawczego Młodzi w Centrum Lab oraz Koordynatorka studiów I st. na kierunku Życie publiczne.
Zastępczyni kierowniczki Centrum
socjolożka, specjalizuje się w tematach związanych z przejściem z edukacji na rynek pracy
Koordynatorka Centrum
Członkinie z Uniwersytetu SWPS
-
Basińska, AnitaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoAnita BasińskaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-socjologiczneSpecjalizacjaSocjologStanowiskoadiunktFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Teorii i Bada\u0144 Projektowania","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniaArrayWydziałArrayInstytutArray
-
Bielecka, KatarzynaEtatowyNieBiogramNieImię i nazwiskoKatarzyna BieleckaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.SpecjalizacjaSocjolożka, kulturoznawczyniInstytutMłodzi w Centrum Lab
-
Bieńkowski, StefanEtatowyNieBiogramTakImię i nazwiskoStefan BieńkowskiEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.SpecjalizacjaSocjologTytułmgrInstytutMłodzi w Centrum Lab
-
Czeranowska, OlgaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoOlga CzeranowskaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-socjologiczneSpecjalizacjaSocjolożkaStanowiskoadiunktFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Katedra Socjologii","Nazwa odmieniona":"Katedry Socjologii"}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniasocjologiaWydziałArrayInstytutArray
-
Frydrysiak, SandraEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoSandra FrydrysiakEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-o-kulturze-i-religiiSpecjalizacjakulturoznawczyni, socjolożka, ekspertka gender studiesStanowiskoadiunktFunkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Kulturoznawstwa","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Humanistycznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniakulturoznawstwoFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}InstytutMłodzi w Centrum LabWydziałArrayFunkcja w Instytucie[]
-
Golińska, AgnieszkaSpecjalizacjaPsycholog, specjalistka ds. zarządzaniaEtatowyTakBiogramTakImię i nazwiskoAgnieszka GolińskaTytułdrEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.StanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Zarz\u0105dzania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}MiastowarszawaDyscyplinanauki-o-zarzadzaniu-i-jakosciObszar zainteresowaniaArrayWydziałArrayInstytutArray
-
Kajta, JustynaEtatowyTakSpecjalizacjaSocjolożkaBiogramTakImię i nazwiskoJustyna KajtaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Dyscyplinanauki-socjologiczneStanowiskoadiunktMiastowarszawaTytułdrObszar zainteresowaniasocjologiaFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}InstytutArrayFunkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]
-
Kapciak, ZuzannaEtatowyTakBiogramTakImię i nazwiskoZuzanna KapciakEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastokrakowDyscyplinanauki-o-zarzadzaniu-i-jakosciWydziałWydział Interdyscyplinarny w KrakowieStanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Interdyscyplinarny w Krakowie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Instytucie[]Funkcja w Centrum[]Funkcja w Katedrze[]InstytutMłodzi w Centrum LabTytułmgrSpecjalizacjaBadaczka nauk społecznych, doktorantka
-
Kwiatkowska, AgnieszkaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoAgnieszka KwiatkowskaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-socjologiczneSpecjalizacjaSocjolog, politologStanowiskoadiunktFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Socjologii","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniaArrayWydziałArrayInstytutArray
-
Łużniak-Piecha, MagdalenaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoMagdalena Łużniak-PiechaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-o-zarzadzaniu-i-jakosciSpecjalizacjaPsychologStanowiskoadiunktFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Zarz\u0105dzania","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniapsychologia-biznesuWydziałArrayInstytutArray
-
Radzińska, JowitaEtatowyNieSpecjalizacjaSocjolożka, etyczka, filozofkaBiogramTakImię i nazwiskoJowita RadzińskaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Dyscyplinanauki-socjologiczneFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":" Centrum Badawcze M\u0142odzi w\u00a0Centrum LAB","Nazwa odmieniona":""}}TytułdrFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]InstytutMłodzi w Centrum Lab
-
Romanowska, MagdalenaEtatowyNieSpecjalizacjasocjolożkaBiogramTakTytułmgrImię i nazwiskoMagdalena RomanowskaMiastowarszawaDyscyplinanauki-socjologiczneStanowiskoadiunktFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}EmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.InstytutMłodzi w Centrum LabFunkcja w Instytucie[]Funkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]
-
Styslavska-Doliwa, OlenaEtatowyTakBiogramTakTytułmgrImię i nazwiskoOlena Styslavska-DoliwaMiastowarszawaDyscyplinanauki-socjologiczneFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Badawcze M\u0142odzi w\u00a0Centrum LAB","Nazwa odmieniona":""}}SpecjalizacjaEdukatorka, stypendystka Szkoły Doktorskiej USWPSInstytutArrayFunkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]
-
Wermińska-Wiśnicka, IgaEtatowyTakSpecjalizacjaEkonomistka, stypendystka w projekcie CEEYouthBiogramNieTytułmgrImię i nazwiskoIga Wermińska-WiśnickaFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Badawcze M\u0142odzi w\u00a0Centrum LAB","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na uczelniasystentFunkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]InstytutMłodzi w Centrum Lab
-
Wojtkiewicz, Katarzyna B.EtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoKatarzyna B. WojtkiewiczEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastowarszawaDyscyplinanauki-o-zarzadzaniu-i-jakosciSpecjalizacjaMenedżerka, prawniczka, projektantka systemów (Data) Governance i instrumentów polityk publicznych w UE i na poziomie krajowymStanowiskoadiunktFunkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"kierownik ","Nazwa w mianowniku":"Katedra Zarz\u0105dzania","Nazwa odmieniona":"Katedry Zarz\u0105dzania"}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum1":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniaArrayWydziałArrayInstytutArray
-
Wójcik, MałgorzataEtatowyTakBiogramTakTytułdr hab., prof. Uniwersytetu SWPSImię i nazwiskoMałgorzata WójcikEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastokatowiceDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsychologFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"prodziekan ds. studenckich","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Psychologii w Katowicach"}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Og\u00f3lnej, Spo\u0142ecznej i Organizacji","Nazwa odmieniona":""}}Stanowiskoprofesor uczelniObszar zainteresowaniapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}WydziałArrayInstytutArray
-
Wrzosek, MartaEtatowyTakBiogramNieImię i nazwiskoMarta WrzosekEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.InstytutMłodzi w Centrum Lab
Członkinie spoza Uniwersytetu SWPS
Współpracowniczki i współpracownicy
Projekty
naukowe
Koncentrujemy się na publikacji i popularyzacji wyników z obszaru studiów nad młodymi.
PROJEKTY REALIZOWANE
Struktura a sprawczość
– transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce
Projekt ma na celu zbadanie transnarodowych tranzycji, które obejmują przejścia z jednego kontekstu społecznego, kulturowego i edukacyjnego do innego (Pustułka i Trąbka, 2021) ukraińskiej młodzieży z doświadczeniem przymusowej migracji w Polsce w dwóch miastach (Warszawa i Lublin).
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, OPUS 25
- Czas trwania: 2024–2028
- Kierowniczka projektu: dr Anzhela Popyk
Przyszłość Ukrainy
– młodzi, migracje i powojenna odbudowa
Międzynarodowy zespół bada, jakiego rodzaju pomocy instytucjonalnej potrzebują uchodźcy z ogarniętej wojną Ukrainy. Stosując podejście partycypacyjne i pracując z młodymi Ukraińcami i Ukrainkami przebywającymi w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Polsce, badacze starają się zrozumieć, czy i w jakim zakresie środki państwowe odpowiadają na ich potrzeby.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: University of Birmingham, konkurs QR Policy Support Fund
- Czas trwania: 2023–2024
- Kierowniczka projektu: dr Anzhela Popyk
RaM-CLASS
Reprodukcja i mobilność klasowa – doświadczenia biograficzne w polach akademii, sztuki i biznesu
Projekt RaM-CLASS koncentruje się na badaniu doświadczeń i tożsamości biograficznych osób pracujących w tych samych polach zawodowych, ale mających różne pochodzenie klasowe. Biorąc pod uwagę, że zawody różnią się ścieżkami kariery, do badania wybrano osoby pracujące w trzech polach, postrzeganych jako posiadające społecznie uznawany kapitał symboliczny: akademickim (pracownicy naukowi z tytułem co najmniej doktora, pracujący na uniwersytetach); artystycznym (artyści reprezentujący różne dyscypliny artystyczne); biznesowym (menedżerowie najwyższego szczebla i właściciele firm, szczególnie w sektorze finansowym). Ponadto zespół badawczy przeanalizuje, w jaki sposób klasy społeczne są prezentowane w polskich mediach.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, SONATA 18
- Czas trwania: 2023–2026
- Kierowniczka projektu: dr Justyna Kajta
ULTRAGEN
Wchodzenie w dorosłość w czasach ultra-niepewności: międzypokoleniowa teoria „rozedrganych” tranzycji
Projekt ULTRAGEN koncentruje się na zbadaniu wpływu kryzysów społecznych na proces stawania się dorosłym. Poprzez połączenie jakościowych danych o ścieżkach biograficznych młodych Polaków w zestawieniu z drogami ich rodziców, jak również analizę mediów społecznościowych i badanie sondażowe, pozyskamy kompleksową wiedzę o długofalowym, społecznym wpływie COVID-19 na wartości, praktyki i relacje społeczne we współczesnej Polsce. Uwzględnienie perspektywy międzypokoleniowej – szczególnie w zakresie solidarności – pozwoli nam uchwycić zmianę społeczną dziejącą się na naszych oczach. Jest to wiedza niezbędna w kontekście przedłużającej się pandemii i nadchodzącej recesji, które to wpływają na wszechobecne poczucie ultra-niepewności.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, OPUS-19
- Czas trwania: 2021–2024
- Kierowniczka projektu: dr hab. Paula Pustułka, prof. Uniwersytetu SWPS
PARLIN
Instytucjonalizacja partii politycznych w parlamentach Europy Środkowej
Dzięki badaniom debat parlamentarnych w pięciu krajach, chcemy dowiedzieć się, jakie czynniki decydują o tym, czy nowa partia polityczna przetrwa, czy też ulegnie rozpadowi bądź przejęciu przez inne ugrupowanie. Dowiemy się, w jaki sposób w wypowiedziach parlamentarnych wyraża się spójność i tożsamość partii, a także co charakteryzowało proces instytucjonalizacji systemów partyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, OPUS
- Czas trwania: 2020–2024
- Kierowniczka projektu: dr Agnieszka Kwiatkowska
Uczenie do starości
Edukacja Międzypokoleniowa w perspektywie relacyjnej
Starzenie się społeczeństwa istotnie wpływa na pogłębianie się różnic między pokoleniami, sprzyjając polaryzacji postrzegania różnic międzygrupowych w kontekście wieku. Projekt odpowiada na społeczny problem negatywnych postaw młodzieży wobec seniorów, które skutkują uogólnionym negatywnym postrzeganiem starości. Wiąże się to z osłabieniem więzi międzypokoleniowych w rodzinach (m.in. przez urbanizację, migrację), przez co młodzi Polacy mają mniejsze szanse poznania starości w bezpośredniej relacji. W ramach projektu opracowany zostanie program edukacyjny, którego celem jest uwrażliwienie na potrzeby osób starszych, a także zrozumienie, czym jest starość i jak można się do niej przygotować.
przejdź do strony projektu
- Kierowniczka projektu: mgr Magdalena Romanowska
PROJEKTY ZAKOŃCZONE
CHILDTRAN
Rola Aktorów Socjalizacyjnych w Przejściach Transnarodowych i Formowaniu Poczucia Przynależności Dzieci Migrantów w Polsce
Dzieci imigrantów, przybywające do Polski z różnych krajów, rozpoczynają naukę w szkole i zaczynają budować poczucie przynależności i przywiązania do zamieszkanego przez nich kraju. W jaki sposób dzieci z różnym kapitałem społecznym, kulturowym i gospodarczym doświadczają przemian transgranicznych i procesu socjalizacji w Polsce? Jakie instytucje i osoby, czyli tzw. „aktorzy socjalizacji”, odgrywają w Polsce rolę w procesach przystosowywania się dzieci do nowego środowiska? Jaki jest wpływ rodziny, szkoły, rówieśników, religii i mediów na doświadczenia dzieci w nowym otoczeniu? Na te pytania w swoim projekcie badawczym odpowiada socjolog Anzhela Popyk.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, PRELUDIUM 18
- Czas trwania: 2020–2023
- Kierowniczka projektu: mgr Angelika (Anzhela) Popyk
PARADEM
W literaturze naukowej na temat stosunku młodych obywateli i obywatelek do demokracji pojawia się pojęcie „demokratycznego paradoksu”, oznaczające z jednej strony wysokie i idealistyczne wymagania wobec idei demokracji, a z drugiej niską partycypację w instytucjach demokracji przedstawicielskiej (członkostwo w partiach, frekwencja wyborcza) oraz niskie zaufanie do tych instytucji. Celem projektu było zbadanie, czy o podobnym paradoksalnym nastawieniu do demokracji można mówić w przypadku młodych Polek i Polaków.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, OPUS-19
- Czas trwania: luty-lipiec 2022
- Kierowniczka projektu: dr Justyna Kajta
GEMTRA
Tranzycja do macierzyństwa w trzech pokoleniach Polek. Międzygeneracyjne badanie podłużne
We współczesnym dyskursie to matka jest odpowiedzialna za przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie. Zderzenie oczekiwań własnych i społecznych z rzeczywistością, przyprawione relacjami międzypokoleniowymi między matkami in spe a ich własnymi matkami i babciami reprezentującymi poprzednie pokolenia, tworzy olbrzymie wyzwanie dla codzienności matek i pozwala zobrazować procesy zmiany społecznej, które naznaczyły modele macierzyństwa w Polsce w ostatnim półwieczu. Mając to na uwadze, chcemy zobaczyć, jak Polki mówią o podejmowaniu ról matki, babci i prababci.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, SONATA-13
- Czas trwania: 2018-2021
- Kierowniczka projektu: dr hab. Paula Pustułka, prof. Uniwersytetu SWPS
PROTEST
Protesty społeczne po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego z 22.10.2020 r. i wchodzenie w dorosłość w aspekcie obywatelskim
Najmłodsze pokolenie, dotąd stroniące od masowego aktywizmu obywatelskiego, nagle tłumnie i dobitnie zaznaczyło swoją obecność w przestrzeni publicznej. W projekcie zastanawiamy się co zachęciło młode Polki i młodych Polaków do wzięcia udziału w protestach oraz jak to doświadczenie zmieniło młodych i ich drogę wchodzenia w dorosłość.
- Żródło finansowania: Uniwersytet SWPS: SUB/INS/2020/38
- Czas trwania: 2020–2021
- Kierowniczka projektu: dr Agnieszka Kwiatkowska
Solidarność w koronie
W jaki sposób ludzie postrzegają i/lub doświadczają przejawów (nie)solidarności w pandemii COVID-19
Solidarność ze sztandarów i rocznicowego kalendarza przeszła wprost do komunikatów w głośnikach Decathlonu. Dziś każda i każdy jest wzywana_y do solidarności. Apele te znaczyły zupełnie coś innego w marcu 2020 i w marcu 2021. Doświadczenie solidarności i/lub nie-solidarności było zmienne, a my te gorące narracje zebrałyśmy, dzięki czemu lepiej rozumiemy, na czym polega jednoczesna tęsknota za solidarnością i trudność w jej praktycznej realizacji.
- Żródło finansowania: częściowo Uniwersytet SWPS: SUB/INS/2019/33
- Czas trwania: 2020-2021
- Kierowniczka projektu: mgr Jowita Radzińska
Między utopią a dystopią
Pokoleniowy odbiór spekulatywnych modeli społeczeństw okresu przełomu na przykładzie serialu „1983”
Celem badania, sytuującego się na przecięciu socjologii (pokolenia, modele społeczeństw, transformacja ustrojowa) i literaturoznawstwa (narracje spekulatywne, historia alternatywna, fikcja i postprawda), jest odpowiedź na pytanie, jak na odbiór dystopijnych i utopijnych modeli społeczeństw zapośredniczonych przez kulturę masową – w tym wypadku serial Joshuy Longa „1983” (2018) wyprodukowany przez platformę streamingową Netflix – wpływają różnice pokoleniowe.
- Żródło finansowania: subwencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Czas trwania: 2020–2021
- Kierowniczka projektu: dr hab. Paula Pustułka, prof. Uniwersytetu SWPS
CEEYouth
Badanie porównawcze młodych migrantów z Polski i Litwy w kontekście Brexitu
To międzynarodowy projekt dotyczący ryzyk z którymi spotkają się młodzi migranci z Polski i Litwy przebywający w Wielkiej Brytanii po referendum dotyczącym Brexitu. Projekt ma na celu zidentyfikowanie trajektorii biograficznych młodych migrantów (19-34 lat) z państw tzw. „nowej Unii” w Wielkiej Brytanii oraz ich (planowanych oraz rzeczywistych) powrotów do krajów pochodzenia – Polski i Litwy. Bezprecedensowym kontekstem badanych zjawisk są zmiany klimatu politycznego, których kluczowym elementem było referendum brexitowe oraz jego konsekwencje a także szybko zmieniające się warunki instytucjonalne, społeczne, ekonomiczne i polityczne. Młodzi migranci z krajów Europy Środkowowschodniej należą do grup szczególnie dotkniętych przez skutki Brexitu.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki (Polska) i Research Council of Lithuania (Litwa) – grant DAINA 2017/27/L/HS6/03261
- Czas trwania: 2018–2021
- Kierowniczka projektu: prof. dr hab. Izabela Grabowska
BULTRA
Szkolna przemoc rówieśnicza a wchodzenie w dorosłość: rekonstrukcja i ewaluacja znaczenia doświadczeń bullyingu w procesach tranzycji
Projekt ma na celu zrozumienie znaczenia retrospektywnego czynnika psychologicznego (tj. szkolna przemoc rówieśnicza w okresie adolescencji i uczestnictwo w niej w charakterze ofiary, sprawcy lub świadka) na późniejsze procesy tranzycyjne związane z wchodzeniem w dorosłość.
- Żródło finansowania: subwencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Czas trwania: 2020–2021
- Kierowniczka projektu: dr hab. Paula Pustułka, prof. Uniwersytetu SWPS
Paczki przyjaciół i migracje
Przejścia młodych z edukacji na rodzimy i zagraniczny rynek pracy: rola lokalności, grupy rówieśniczej i nowych mediów
Celem projektu jest: (1) określenie roli miejsca zamieszkania (lokalności) w podejmowaniu pierwszej pracy w Polsce i zagranicą zarówno przez młode kobiety, jak i młodych mężczyzn; (2) Zbadanie roli rodziców i krewnych w przejściach z edukacji na rynek pracy; (3) Określenie znaczenia ‘paczki’ (grupy bliskich przyjaciół i znajomych) w przejściach z edukacji na polski i zagraniczny rynek pracy młodych kobiet i młodych mężczyzn; (4) Zbadanie roli komunikatorów, portali społecznościowych, blogów i portali zawodowych oraz kontaktów tam utrzymywanych w podejmowaniu pierwszych prac w Polsce i zagranicą; (5) Zbadanie, co młode osoby wykorzystują na rynku pracy, z tego, co się nauczyły w czasie edukacji, oraz jak wykorzystują w Polsce, po powrocie doświadczenia zdobyte zagranicą.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki
- Czas trwania: 2016–2020
- Kierowniczka projektu: prof. dr hab. Izabela Grabowska
Klimat
Młodzi Polacy wobec zmian klimatycznych. Kryzys i nadzieja
Autorzy projektu analizowali w jaki sposób młodzi ludzie w Polsce mierzą się z problemem kryzysu klimatycznego. Jak kształtują się relacje między świadomością, wiedzą, praktykami a wartościami? Gdzie leży poczucie odpowiedzialności za stan i dalsze losy naszej planety oraz czy i jaki mamy na to wpływ? W ramach tych badań przeprowadzono 6 zogniskowanych wywiadów grupowych oraz 12 wywiadów indywidualnych z aktywistkami i aktywistami podejmującymi szeroko zdefiniowane działania na rzecz klimatu w różnych skalach. • Chcesz zrozumieć co o kryzysie klimatycznym myślą Polki i Polacy? • Chcesz poznać praktyki ekologiczne i poglądy na temat ekologii? • A może chciałabyś/chciałbyś skutecznie inspirować innych do zmiany myślenia i podejścia do problemu? Pobierz raport z badań! Zaproś jego autorów na prezentację lub zorganizuj warsztat z ich udziałem.
przejdź do strony projektu
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: dr Dominika Blachnicka-Ciacek
Batory
Identyfikacja potrzeb psychologiczno-społecznych młodzieży licealnej, nacechowanej aspiracjami edukacyjno-zawodowymi i analiza wpływu organizacji na dobrostan badanej grupy.
Badacze skupili się na analizie konsekwencji psychospołecznych wywołanych rosnącymi oczekiwaniami wobec młodzieży licealnej ze strony otoczenia; zbadali także wpływ elementów kultury organizacyjnej (szkoły) na dobrostan jej uczestników (uczniów). Przeprowadzono jakościowe badanie fokusowo-warsztatowe w formacie social Issues in Art & Music (Yeo & Jesvin 2014) na próbie 3 x 10 uczniów z klas maturalnych, z klas IB (program z międzynarodową maturą); przeprowadzono ankietę audytoryjną na próbie wszystkich uczniów Liceum Batorego (N=525), zweryfikowano skalę problemów poruszanych podczas warsztatów oraz zaadaptowano kwestionariusz Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS). Podjęto temat wspierających warsztatów grupowych a także interwencji kryzysowej i strategii działania dla szkoły.
Projekt został realizowany we współpracy z II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie.
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: dr Katarzyna Wojtkiewicz
Matka 360
Droga do macierzyństwa we współczesnej Polsce z perspektywy ekspertek i ekspertów
W Polsce obserwujemy obecność starych i nowych wzorów tranzycji do macierzyństwa. Niemniej dla pokolenia G3 macierzyństwo nie jest już obowiązkowym markerem wejścia w dorosłość. Projekt Matka 360 jest ściśle związany z projektem GEMTRA, w którym badacze zajmują się tranzycją do macierzyństwa w trzech pokoleniach Polek. Głównym celem badania Matka 360 jest eksploracja i opis zjawiska zwanego intensywnym macierzyństwem (Hays 1996) z różnych perspektyw przy wsparciu opinii ekspertów oferujących usługi związane z wchodzeniem w macierzyństwo pokolenia Y i Z, z uwzględnieniem zmian społecznych wygenerowanych przez rozwój nowych technologii.
przejdź do strony projektu
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: dr Paula Pustułka
Kariery 3P
Młodzi muzycy, młodzi programiści, młodzi terapeuci… skąd się wzięli? Czy wybrali swój zawód, czy to zawód wybrał ich? Czy świadomie budowali swoją karierę, czy może „przydarzyła się im”? Jak dziś czują się z podjętym wyborem: trwają, spełniają się, kwitną, kwestionują, żałują… nadal planują? Te i inne zagadnienia eksploruje zespół MwC w ramach projektu Kariery 3P. Ich celem jest analiza ścieżek dochodzenia do oczekiwanego etapu kariery od momentu eksploracji i planowania decyzji zawodowej po doświadczenie pracy w zaplanowanym jej kształcie u młodych przedstawicieli wybranych profesji.
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: Sylwia Barakeh
SMART youth
Współpraca Edukacja-Biznes
Celem zaplanowanego badania jakościowego „Współpraca Edukacja-Biznes – perspektywa szkół kształcenia zawodowego i przedsiębiorstw” było poznanie istniejących modeli współpracy między szkołami kształcenia zawodowego na poziomie szkół technicznych i branżowych z przedsiębiorcami, oraz zbadanie relacji z lokalnymi centrami kształcenia. Dodatkowo zaplanowano analizę procesów i narzędzi ułatwiających nawiązanie, podtrzymanie i ewaluację współpracy.
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: Agata Smolak
EDUPRO
Wyzwania i strategie łączenia pracy i edukacji z rodzicielstwem wśród studentów i absolwentów Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS
Głównym naukowym celem projektu było zbadanie w jaki sposób studentki i studenci na WNHiS Uniwersytetu SWPS łączą studia wyższe z życiem rodzinnym. Wśród celów szczegółowych znalazły się m.in.: 1. Kontynuowanie jakościowego monitoringu losów społeczno-zawodowych WNHiS jako działanie komplementarne wobec ilościowego monitoringu losów absolwentów szkół wyższych w Polsce, który jest prowadzony przez MNiSW na podstawie danych ZUS. 2. Eksploracja i analiza zależności między decyzjami edukacyjnymi (studia wyższe) a decyzjami prokreacyjnymi. 3. Zbadanie zależności między rolami społecznymi studenta i rodzica.
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: prof. Izabela Grabowska
CYBERPRZEMOC
Cyberprzemoc wśród młodzieży to poważny problem, głównie ze względu na zwiększającą się liczbę użytkowników Internetu oraz coraz szerszy zakres jego użycia. 97 % użytkowników Internetu w Polsce stanowią osoby w wieku 18-24 lat. W wyniku prac badawczych podjętych w ramach projektu, udało się: zdefiniować cyberprzemoc, porównać szkodliwość przemocy internetowej i bezpośredniej, poznać zachowania, które uczniowie określili jako narażające na przemoc, zidentyfikować różnice pomiędzy cyberprzemocą a hejtem. Badacze poznali także osobiste doświadczenia uczniów z cyberprzemocą i wyodrębnili konsekwencje przemocy internetowej.
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: dr Małgorzata Wójcik
LOSY ABSOLWENTÓW
Losy zawodowe absolwentów Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS: wartość dyplomu w kontekście rynku pracy
Wśród celów szczegółowych projektu znalazły się następujące zagadnienia: 1. Zbadanie motywów wyboru określonych kierunków studiów przez obecnych absolwentów WNHiS USWPS oraz tej konkretnej Uczelni; 2. Analiza znaczenia jakie w procesie wchodzenia na rynek pracy miał wybór kierunku kulturoznawstwa lub socjologii oraz wybór Uniwersytetu SWPS; 3. Zbadanie ścieżek karier absolwentów WNHiS USWPS zarówno w trakcie trwania studiów, jak i po ich ukończeniu.
przejdź do strony projektu
- Żródło finansowania: Badania Statutowe WNHiS Uniwersytetu SWPS
- Czas trwania: projekt zakończony
- Kierowniczka projektu: prof. Izabela Grabowska
START DO KARIERY
Projekt w Partnerstwie z Gumtree Polska Realizowany w ramach kampanii społecznej.
Impulsem do uruchomienia działań projektowych były obserwacje polskiego rynku pracy, prowadzone przez firmę Gumtree Polska. Gumtree jest serwisem, który od lat oferuję dostęp do własnej platformy bezpłatnych ogłoszeń w tym ogłoszeń powiązanych bezpośrednio i pośrednio z obserwowanym obszarem. Od 2014 roku portal ruszył z projektami „Start do Kariery”. Wszystkie edycje programu są poświęcone sytuacji młodych ludzi na rynku pracy. Każdej z nich towarzyszy raport, obejmujący także opinie ekspertów reprezentujących środowisko biznesu i nauki. W miarę rozwoju projektu był on wzbogacany o narzędzia wspierające osoby młode na rynku pracy takie jak: warsztaty planowania kariery, warsztaty strategiczne 4 strony rynku pracy, wyjazdy rozwojowo motywacyjne, wizyty studyjne w zakładach pracy itp.W miarę rozwoju projektu, jest on wzbogacany o narzędzia wspierające osoby młode na rynku pracy takie jak: warsztaty planowania kariery, warsztaty strategiczne 4 strony rynku pracy, wyjazdy rozwojowo motywacyjne, wizyty studyjne w zakładach pracy itp.
przejdź do strony projektu
- Czas trwania: projekt zakończony
- Ekspert/ konsultacja merytoryczna i metodologiczna: prof. Izabela Grabowska
Youth Working Papers
Seria Youth Working Papers wydawana jest pod auspicjami Sekcji Socjologii Młodzieży i Edukacji Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.
Aktualności