Przyszli dziennikarze danych szkolili się na Uniwersytecie SWPS

Dostęp do informacji nigdy nie był tak łatwy jak dziś, co widać przede wszystkim w sferze mediów. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych sprawił, że mieszkańcy Europy są podłączeni do gigantycznej sieci informacyjnej. Sytuacja ta z jednej strony stwarza zupełnie nowe możliwości w zakresie dziennikarstwa danych. Z drugiej – stawia nas przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest niekontrolowane rozprzestrzenianie się fałszywych informacji. Jak radzić sobie w nowej rzeczywistości? Przyszli dziennikarze uczyli się tego podczas kursu MediaNumeric realizowanego na Uniwersytecie SWPS.
Od danych do opowieści – zajrzeliśmy na warsztaty MediaNumeric
Pod koniec lutego do Warszawy przyjechało szesnaścioro adeptów dziennikarstwa z kilku krajów europejskich, którzy zgłosili się na kurs MediaNumeric. Szkolenie zostało opracowane w ramach projektu Erasmus+, przez konsorcjum składające się z agencji informacyjnych, uniwersytetów, archiwów i akceleratora mediów (instytucji wspierającej raczkujące biznesy z branży medialnej).
Program zajęć był bardzo intensywny i obejmował takie zagadnienia, jak etyka mediów, społeczny wpływ dziennikarstwa oraz strategie wyszukiwania danych. Podczas warsztatów uczestnicy korzystali z narzędzi do tworzenia multimedialnych historii, poznawali meandry prawa autorskiego i metody demaskowania zmanipulowanych treści.
Zaskoczyło mnie, jak łatwy jest proces weryfikacji faktów. Są oczywiście osoby, które zajmują się tym zawodowo, ale podstawowy fact-checking może zrobić każdy. To potężne narzędzie pozwalające docierać do prawdy.
Kluczowym elementem szkolenia były analizy konkretnych zagadnień związanych z wojną w Ukrainie. Studenci opracowywali zespołowe raporty dotyczące reakcji Polaków na groźby nuklearne Vladimira Putina, różnic w strategiach pomocy humanitarnej i wojskowej między Polską, Węgrami i Słowacją, kryzysu energetycznego spowodowanego wojną oraz wpływu konfliktu na handel ludźmi.
Nasze studium przypadku dotyczyło zjawiska handlu ludźmi w Ukrainie i tego, jak wojna wpłynęła na jego eskalację. Największym wyzwaniem było to, że różne źródła informacji, w tym raporty rządowe i pozarządowe, analizują różne wartości, na przykład liczbę ofiar potwierdzonych i domniemanych. Ze względu na tę różnorodność przedstawienie danych w sposób spójny było trudne i czasem przypominało pojedynek między sprzecznymi statystykami. Do tego wojna utrudnia zbieranie danych, ponieważ administracja w czasie konfliktu jest zazwyczaj mniej efektywna.
Kurs MediaNumeric prowadziło międzynarodowe grono doświadczonych dziennikarzy, medioznawców i ekspertów z zakresu danych, m.in. Jacqueline Pietsch, Marion Dautry i Natalia Sawka z Agence France-Presse, Weronika Zaręba z Google oraz Ewa Korzeniowska, Kuba Piwowar i Mirosław Filiciak z Uniwersytetu SWPS.
Istotnym punktem programu było spotkanie z Jakubem Górnickim, współzałożycielem grupy reporterskiej Outriders, wykorzystującej innowacyjne formy prowadzenia narracji.
Kształtujemy przyszłość dziennikarstwa danych
Warsztaty zorganizowane w Warszawie były trzecią i ostatnią stacjonarną edycją kursu MediaNumeric. Poprzednie odbyły się w Hadze i Paryżu.
Kurs powstał z myślą o studentach i studentkach dziennikarstwa, komunikacji, informatyki i creative business od trzeciego roku studiów wzwyż, uczących się na Uniwersytecie SWPS, Inholland University of Applied Sciences lub INA Institut national de l'audiovisuel.
Studiuję na kierunku creative business, co niekoniecznie kojarzy się z fact-checkingiem czy analizą danych. Program skupia się raczej na tym, jak zarabiać i tworzyć reklamy, które wpływają na odbiorców i zachęcają do kupowania produktów. Wzięłam udział w kursie, żeby poszerzyć swoją perspektywę i nauczyć się, jak mogę przysłużyć się społeczności, a nie tylko z niej czerpać.
MediaNumeric chce wykształcić nowe pokolenia dziennikarzy i twórców narracji, którzy staną się częścią europejskiego ekosystemu medialnego. System ten ma być zorientowany na użytkownika, sprawiedliwy, zrównoważony ekonomicznie i zaawansowany technologicznie.
W dobie automatyzacji, która zmieni rynek pracy, ale też zapośredniczonej przez algorytmy komunikacji, która opiera się na promowaniu skrajnych emocji, wśród kluczowych kompetencji znajdują się krytyczne myślenie oraz swobodne posługiwanie się danymi. Jest to prawdą szczególnie w dziennikarstwie. Kluczem do sukcesu w zawodzie – i równocześnie gwarantem stabilnego rozwoju demokracji – jest zatem rzetelne, weryfikowalne, oparte na danych dziennikarstwo. MediaNumeric zaspokaja tę potrzebę: przeszkoliliśmy już niemal 50 osób z całej Europy, studentów i studentek dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, którzy wiążą swoją przyszłość z dziennikarstwem danych.
Uniwersytet SWPS odgrywa istotną rolę w projekcie, ponieważ jest odpowiedzialny za opracowanie merytorycznej części kursu – od wyznaczenia celów kształcenia po stworzenie programu nauczania. Program ten jest również podstawą kursu online, który zastąpi dotychczasowe warsztaty stacjonarne. Jego premiera zaplanowana jest jest jeszcze w tym roku.
Zaangażowanie Uniwersytetu SWPS w projekt MediaNumeric wpisuje się w działania zespołu kulturoznawstwa i dziennikarstwa na rzecz umiędzynarodowienia zarówno aktywności naukowej, jak i dydaktyki. Budujemy też synergię z innymi działaniami prowadzonymi przez kadrę Uniwersytetu SWPS i dotykającymi podobnej problematyki, jak choćby Środkowoeuropejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych CEDMO. MediaNumeric jako przedsięwzięcie dotykające tak kluczowych dla współczesnej sfery publicznej kwestii ma na celu oczywiście także maksymalizację wpływu społecznego opartego na prowadzonych przez nas badaniach – bo taką wiedzę wnieśliśmy do tego projektu.
MediaNumeric jest finansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus +, realizowanego od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2023 r. W skład konsorcjum wchodzą wiodące instytucje akademickie i medialne oraz archiwa audiowizualne z czterech państw członkowskich UE:
- The Netherlands Institute for Sound and Vision (Holandia),
- Inholland University of Applied Sciences (Holandia),
- Fundacja Centrum Cyfrowe (Polska),
- Uniwersytet SWPS (Polska),
- AFP Agence France-Presse (Francja),
- INA Institut national de l'audiovisuel (Francja),
- Storytek (Estonia),
- EUscreen Foundation (Holandia).
Więcej informacji znajduje się na oficjalnej stronie internetowej MediaNumeric
Studiuj dziennikarstwo i zmieniaj świat!
Studia dziennikarskie na Uniwersytecie SWPS przygotowują w sposób praktyczny do pracy w mediach i z wykorzystaniem mediów. Już od pierwszych lat studiów będziesz mieć kontakt z zawodem. Pod okiem ekspertów z branży nauczysz się jak tworzyć różnorodne przekazy medialne, poznasz specyfikę mediów i rządzące nimi mechanizmy oraz opanujesz warsztat nowoczesnego dziennikarza wykorzystującego najnowsze technologie.
Sprawdź naszą ofertę studiów dziennikarskich:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
stacjonarne, niestacjonarne
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
stacjonarne, niestacjonarne
Branding – reklama – public relations
stacjonarne, niestacjonarneSpecjalność na kierunku: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Specjalność na kierunku: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Specjalność na kierunku: Komunikacja i media